Bir Macera: Lua
Web ve Programlama

Bir Macera: Lua

Bugün, tam kendimi boşlukta hissettiğim anda, bir röportaj çıktı karşıma. Çalışma Masam projesi, çeşitli kişilerle röportajlar yaparak onları ve çalışma ortamlarını tanıtıyor. Bugün de yaklaşık 2 senedir tanıştığım, blog yazılarını lisede okurken ders konusu olarak işlediğimiz, ING Bank’ta Kıdemli Yazılım Danışmanı olan Burak Selim Şenyurt hocamın röportajı ile karşılaştım. Lua serüveni başlıyordu…

Burak Hoca, kendisini, çalışma ortamını, çalışırken neleri yaptığını anlatırken öğrendiği ve geliştirdiği Ruby, GoLang gibi dillerin yanısıra yazın Lua adlı programlama diline de bakacağını söylemiş.

Lua’yı ilk defa duydum! (İlk başta Luna diye okuduğum doğrudur, bunlar hep yemek bağımlılığından…)

Acaba neydi ki Lua? Nasıl bir şeydi?

Kuruluş hikayeleri hakkında yeterince Türkçe- İngilizce kaynak yazıldığı için detaya girmek istemiyorum. Lua’nın anlamı Portekizce dilinde “Ay” demek. Brezilya Rio De Janero Papalık Katolik Üniversitesi’nin (PUC-Rio) Bilgisayar – Grafik  Teknoloji grubu Tecgraf tarafından 1993 yılında tasarlanmış ve üretilmiş.

(Lua’nın kurucuları:  Waldemar Celes, Roberto Ierusalimschy ve Luiz Henrique de Figueiredo)

Lua’ya bakacak olursak:

  • Lua bir betik dili. (Dinamik içerik sağlayan ve kullanıcı ile iletişim kurmak için kullanılan dil.)
  • Yazılması karmaşık olsa da basit, ayrıca diğer betik dillerine göre gerçekten daha hızlı. Benchmark (performans ölçen ve kıyaslama yapan) programlara göre değil, gerçekten 🙂
  • Standart olarak ANSI C (Amerikan Ulusal Standartlar Enstitüsü tarafından yayınlanmış C)  ve ayrıca C++ tarafından derleniyor.
  • Tüm işletim sistemlerine (Windows, Linux, OSX) kurulabilir, Android, iOS ve Windows Phone uygulamalarına kolayca entegre edilebilir, tüm mikroişlemciler üzerinde çalışabilir. Taşınabilir yanii 🙂  Boyutu gerçekten küçük. Bir arşiv dosyasını indirdiğinizde kaynak kodları ile birlikte en fazla 2 MB geliyor. (tar.gz vb. sıkıştırma formatları ile bu rakamı 250-300 KB olarak görebiliriz. 64-Bit’lik Linux’te ise bu rakamlar yorumlayıcı ve kitaplık ayrı ayrı indirildiğinde toplam 600-800 KB arasını bulabiliyor.)
  • Açık kaynaktır. Dilediğiniz yerde indirin ve kullanın. (Ticari amaçla kullanım da buna dahil.) Son sürümü 5.3.4 olarak güncellenmiş.

 

Lua nerelerde kullanılıyor?

Lua daha çok gömülü sistemlere ve oyunlara (World of Warcraft, Angry Birds) ağırlık verse de, endüstriyel yapıların yazılımlarında ve bazı popüler uygulamaların altyapısında da kullanılıyor. (Örn: Adobe PS Lightroom)

Lua’yı hangi ortamda yazabiliriz ?

Lua’yı ister sitesinden indirip cmd.exe dosyası gibi olan komut ekranında, istersek Eclipse IDE üzerinden, istersek Google’ın indirme sayfasından indirdiğimiz yazılımla gelen, Notepad++‘a benzeyen sciTE IDE’si ile, istersek de ZeroBrane Studio ile yazabiliriz. Geliştirme ortamı isteğe bağlı seçilebilir. IDE’ler güzeldir 🙂  ZeroBrane sciTE’dan bi tık daha samimi geldi.

(ZeroBrane Studio arayüzü)

Bir sorun var! 

Lua hakkında ne yazık ki Türkçe kaynaklar sınırlı sayıda üretilmiş. Ülkemiz geliştiricilerinde istikrar konusunda büyük sıkıntılar yaşıyoruz. Umarım bu sorunu halledebiliriz.

Yazının minik jübilesi: 3 satırcık Lua!

Evet, intro niteliğindeki yazımızın sonuna gelmişken sizi Lua’nın birkaç kod parçacığı ile tanıştırmak istedim. Matematiksel fonksiyonlar ve tarih yazdırmayı aşağıda görüyorsunuz:

Çıktısı ise şu şekilde:

Bu kadar yeterli.. Öğrenip öğrendiklerimizi diğer yazılarda aktaralım değil mi 🙂

Keyifle ve bilgiyle…

Sitenin sahibi, teknolojik deli :)

2 thoughts on “Bir Macera: Lua”

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir